Lektion 12 - Frohes Fest

Lektion 12 gir en god innføring i tyske jule-tradisjoner og øver inn et ordforråd knyttet til jul og nyttår gjennom bilder, sanger og tekster i ulike sjangere. Her blir det også aktuelt å lære ordenstallene.
På Internett er det mange flotte sider som har med julen å gjøre. Gå inn på tyske Google, og skriv «Weihnachten». Der finner du lett sider om Weihnachtsmarkt i Nürnberg, julekalender, sanger, dikt, oppskrifter etc.
Grammatikken som innføres i denne leksjonen er akkusativ av bestemt og ubestemt artikkel og akkusativpreposisjoner.

Førlesning
På de pretekstuelle sidene slås tonen an for julestemning. Her kan man begynne med å øve på å ønske hverandre god jul og godt nyttår på tysk. En artig oppgave er å lage en stor ordsol på tavla. Begynn med å skrive for eksempel «Dezember» eller «Weihnachten» på tavla. Lag deretter stråler i form av nye ord ut fra midten. Hva forbinder elevene med jul? Stråler ut fra ordet «Weihnachten» kan være: Geschenke, Kerzen, Luzia, Nikolaus, Weihnachtsbaum, Familienfeier, Essen, Kirche osv.

Bruk gjerne bildene i kapitlet. Hva ser elevene på bildene? Bildet på side 157 er fra Potsdamer Platz i Berlin. Kanskje kan noen finne ut hvor juletreet som står der, kommer fra.
Hvilke farger er typiske julefarger? Hvordan lukter julen? Hva spiser man? Hva er en typisk norsk jul? Er det noen elever som ikke feirer jul? Hvorfor ikke?

Forslag til spørsmål:
Welche Farben verbindest du mit Weihnachten?
Wie duftet es am Heiligen Abend?
Was essen wir in Norwegen zu Weihnachten?
Wie feiert man Weihnachten in Norwegen?
Was ist typisch für unsere Feier?
Wer in der Klasse feiert nicht Weihnachten?
Warum nicht?
Wie wichtig sind Geschenke?
Wie wichtig ist es, das Haus zu schmücken?
Kann man Weihnachten ohne einen Weihnachtsbaum feiern?

Kopioriginal (nr. 13):
Julekort. La elevene lage kreative julekort til hverandre og pynt klasserommet med dem.

På Internett er det mange flotte sider som har med julen å gjøre, og som kan brukes i undervisningen. Gå inn på tyske GOOGLE og skriv Weihnachten. Du kan finne sider om Weihnachtsmarkt i Nürnberg, julekalender, sanger, dikt, oppskrifter osv.

Prøv gjerne disse:
www.weihnachten.de
www.nuernberg.de

Du kan også søke på følgende ord i www.google.de: Weihnachtsgeschichte (juleevangeliet), Weihnachtsmarkt, Weichnachtsessen, Weihnachtslieder, Weihnachtstraditionen osv.

Tekstene

A
Teksten handler om en gutt som er stresset i førjulstiden. Han har så mye å huske på at han må lage sin egen huskelapp. Før dere leser teksten, bør dere gå igjennom ordenstallene. Begynn med der Erste, der Zweite, der Dritte osv. Skriv deretter alle ordenstallene fra teksten på tavla og forklar hvordan de dannes. I arbeidsboka har elevene en liten innføring i opp-gave 3. La elevene øve seg sammen eller i smågrupper. Arbeid med oppgavene om ordenstall i arbeidsboka etter at teksten er lest.
Aktivitetsforslag: La elevene skrive egne julehuskelister med datoer. Ha idémyldring, og skriv opp nyttige ord og uttrykk på tavla. Elevene kan lese høyt for hver-andre i smågrupper eller i plenum etterpå.

B
Advent og jul i Tyskland er et spennende tema. I «Dezember in Deutschland» blir elevene bedre kjent med de tyske juletradisjonene. Forbered en diskusjon i klassen om likheter og ulikheter med norsk julefeiring. Det er lurt å samle uttrykk på tavla før man starter diskusjonen med Worum geht’s? Et forslag til aktivitet er å la elevene velge en «juleting» (Nikolaus, Weihnachtsmarkt, Weihnachtsbaum, Geschenk) og presentere den for de andre, eventuelt med tegninger som de skriver glosene på.
Kopioriginal:
Blant kopioriginalene finner du også tomme julekort (nr. 13). Det er en hyggelig aktivitet før jul å la elevene lage sine egne kreative julekort. De kan gi dem til hver-andre eller til en annen klasse, eller pynte klasserommet med dem. Hva med å skrive et felles tysk julekort til klassestyreren? Under oppgave 2 i arbeidsboka er det også plass til å lage et eget julekort.

C
Julesangene er innspilt i den digitale boka og skulle være kjent fra de norske juletradisjonene. Vis elevene hvor like de tyske og de norske sangene er. Spiller noen gitar? Del klassen inn i grupper og la dem øve på og framføre hver sin julesang. Ta opp og hør på senere.
I diktet «Was ich von meinen Tanten zu Weihnachten bekam» dukker det opp mange gloser. Kanskje kan diktet fungere som inspirasjon for elevene til å skrive et eget dikt eller en ønskeliste for julen? Diktet egner seg også godt til å læres utenat og framføres.

D
Som Kunterbuntes-tekst kommer denne gangen bakgrunnshistorien for juletreet. Teksten kan brukes etter behov, med spørsmål i Worum geht’s? Man kan gjøre hele D eller dele elevgruppene og la noen konsentrere seg om Sag mal was! Forslag til aktivitet: Lag veggavis med elevenes intervjuer fra Sag mal was! à la fem på gaten.

E
I E-teksten møter elevene Johannes og Sabine på julemarkedet i Lübeck. I løpet av dialogen lærer elevene om hva som skjer på et slikt marked. Lytt til dialogen på cd og snakk deretter om innholdet. Lag små rollespill om kjøp og salg på julemarkedet, f.eks. om kjøp av gløgg eller julebakst.

F
Teksten handler om at den første adventskransen kom fra Tyskland, og historien bak denne tradisjonen. La elevene lese teksten og lage et kort sammendrag, skriflig eller muntlig.

G
G-teksten handler om julepost og Nikolaus. Disse korte tekstene er fine som lytteøving, og elevene kan svare på Worum geht’s side 158.
Sag mal was-oppgaven handler om adventstradisjoner, og kan egne seg både som rundspørring eller klasseundersøkelse.

H
Eventyret i H-teksten handler om en mann fra Finnmark som har fanget en isbjørn. Han er på vei til kongen, som bor i Sør- Norge, og underveis vil han overnatte hos Halvor og familien hans. Det viser seg at Halvor har store problemer med troll … Les teksten sammen eller i små grupper, og dramatiser det gjerne.
H-teksten, som er et eventyr, egner seg spesielt godt til repetisjon av preteritum. Be elevene finne de ulike verbformene og bøye sterke og svake verb i presens og preteritum.
Sag mal was!-oppgaven gir elevene mulighet til å bruke konkret informasjon fra eventyret og sette dette om til direkte tale.

I
Her finner vi to oppskrifter på julebakst. Kanskje noen har lyst til å prøve dem ut? Elevene kan gjerne presentere sine egnefavorittkaker på tysk. Hva er typiske norske julekaker? La elevene oversette oppskrifter til tysk og peresentere dem for hverandre. Kan et samarbeid med heimkunnskapen være en god førjulsidé?

Oppgavene
Oppgavene i denne leksjonen fokuserer både på glosetrening og grammatikkinnlæring. Elevene kan være kreative og lage tyske julekort (2), kanskje kan elevene sende julekort til en annen tyskgruppe?
De skal også trene mer på det muntlige i form av dialog i butikken (oppgave 5 og 7). I oppgave 8 skal elevene jobbe konkret med ordforråd knyttet til julefeiring.
Grammatikkoppgavene i arbeidsboka er en lett blanding. Ordenstallene blir introdusert i oppgave 3, mens oppgave 4 tar for seg verbet wissen. I oppgave 10 skal elevene finne det motsatte av ordene som står der.
Oppgave 12 er et morsomt spill som repeterer ulike temaer. Dette er en god muntlig oppgave.

fbf-logo.png
© Fagbokforlaget | Kanalveien 51 | 5068 Bergen | Ordretelefon: 55 38 88 38 | Ordrefaks: 55 38 88 39 | ordre@fagbokforlaget.no | Cookies | Personvern