Denne leksjonen dreier seg om kunst, og elevene skal få vite mer om noen kjente tyske kunstnere. De skal også lære å beskrive bilder. Grammatikk som innføres, er adjektivbøyning etter bestemt artikkel. I arbeidsboka er det et morsomt kortspill som utfordrer elevene på adjektiver (Aufgabe 12).
Førlesning
Se på bildet s. 206–207. La elevene sitte i smågrupper og snakke om hva de ser på bildet. De kan gjerne bruke ordene «links, rechts, oben, unten, in der Mitte». F.eks:
Links sehe ich einen Jungen mit einer Gitarre/ Links ist ein Junge. Er hat eine Gitarre. Die Gitarre ist weiβ.
Auf dem Bild sehe ich 4 Jungen. Es ist eine Band. Die Instrumente sind…
Læreren kan også stille spørsmål:
Wie viele Personen sind auf dem Bild?
Welche Instrumente seht ihr?
Wie ist die Stimmung?
Welche Musik spielen sie?
Repeter fargene og beskriv med enkle ord og uttrykk. Dette vil de få bruk for i det videre arbeidet med leksjonen. Kunstbildene fra leksjonen ligger som transparenter i Lærerressurser på nettstedet.
Elevene kan etter hvert gjerne skrive en tekst med utgangspunkt i bildene fra leksjonen.
Se forøvrig den generelle delen her i Lærerveiledningen (Om Servus!) om bildebeskrivelse for flere tips til hvordan man jobber med bilder i undervisningen. Still spørsmålene og få elevene i dialog. Det er ofte lurt å la klassen summe i smågrupper før man tar diskusjonen med hele klassen. På denne måten kommer flere av de stillere elevene på banen, de har testet sin setning i gruppa og fått sikkerhet. Denne arbeidsmetoden kan brukes videre med selvvalgte bilder som elevene skal beskrive for hverandre, gjerne ved hjelp av temaglosene i grunnboka.
Tekstene
A
Dialogen følger to ungdommer på kunstmuseum, fra de kjøper inngangsbillett, til de diskuterer bilder. La elevene lytte til dialogen i den digitale boka, og skriv opp relevante ord og uttrykk på tavla.
La elevene lese dialogen flere ganger. Kanskje vil noen lære deler av den utenat og fremføre for klassen?
Her er det også mulig å lage sin egen dialog med egne bilder og kommentarer.
Forklar bruken av adjektivene i teksten og repeter eventuelt adjektiv som predikativ. I oppgave 10 i arbeidsboka blir adjektivbøyning etter bestemt artikkel forklart. Les mer om adjektivbøyning i minigrammatikken.
B
Her presenteres de to kjente kunstnerne Gustav Klimt og Paul Klee. Les tekstene og la elevene svare på Worum geht’s?. Det er mye stoff om tysk kunst og kunstnere på Internett. Søk på tysk Google både på kunstnernavn og epoke, og la elevene finne ut mer om f.eks.: Wassily Kandinsky, Max Ernst, Albert Dürer, Franz Marc, Emil Nolde, Käthe Kollwitz, Hundertwasser.
C
I Landeskunde-teksten besøker vi denne gangen München, og lærer mer om hovedstaden i Bayern. Les teksten som informasjonstekst og la elevene fordype seg i ulike temaer fra München: Lederhosen, Oktoberfest, Osram, BMW, Bayern München eller lignende. Lag f.eks. veggavis.
Oppgavene
I denne leksjonen innføres adjektiver og bøyningen av disse etter bestemt artikkel. Det er mange oppgaver, slik at elevene skal få muligheten til å jobbe grundig med dette temaet.
I arbeidsboka repeteres analyse (for eksempel oppgave 7–8), og det er mange kreative oppgaver rundt det å kunne beskrive noe/noen. Oppgavene 1, 4 og 6 i arbeidsboka kan brukes til innlæring av flere ord og uttrykk til bildebeskriving.