I denne leksjonen lærer elevene å snakke om bosteder og hvordan de bor. De lærer navnet på bygninger, rom og møbler. I grammatikken introduseres preposisjoner og adjektiv.
Førlesning
Tekstene
A
De pretekstuelle sidene egner seg godt til å diskutere ulike bosteder og -måter. Hvordan bor elevene? Har de eget rom, eller deler de rom med en bror eller en søster? Hvordan ser drømmehuset/drømmerommet til elevene ut? La dem gjerne sitte i grupper og sette opp lister på norsk over hva man bør ha i et hus eller på rommet sitt. Senere i leksjonen, eller helt i starten ved hjelp av ordbok, kan elevene oversette disse ordene til tysk.
Forslag til spørsmål:
Wo wohnst du?
Wo wohnt deine Familie? (Oma, Opa, Tante, Onkel)
Wer wohnt in einer Wohnung? In einem Einfamilienhaus?
Auf einem Bauernhof etc.
Hast du ein eigenes Zimmer?
Teilst du dein Zimmer mit deinem Bruder oder deiner Schwester?
Wie sieht dein Zimmer aus?
Welche Möbel hast du in deinem Zimmer?
Kopioriginal:
Mein Haus (nr. 38)
Romspill (nr. 37)
Die Möbel (nr. 39)
Das Klassenzimmer (nr. 40)
Tekstene
A
Her møter vi personer som forteller om hvordan de bor. Gjennom det de forteller, lærer elevene ord og uttrykk rundt det å bo. I denne teksten møter elevene svært mange adjektiv. I leksjon 4 skal elevene jobbe mer med adjektivbøyning i form av oppgaveløsing. Bruk allikevel tid på å se på alle adjektivene i A-teksten. Her finner vi utstrakt bruk av både sterk og svak adjektivbøyning. Etter at teksten er lest og forstått, kan elevene finne alle adjektivene i teksten. La elevene skrive dem opp, sammen med preposisjonen, artikkelen og substantivet det står til. For eksempel: einen neuen Job, bei einer groβen Bank (første avsnitt), ein schönes Reihenhaus, der kleine Garten (andre avsnitt).
Skriv en del ulike former på tavla og se på bøyningen sammen. Man bør kunne finne eksempler på de fleste former av både svak og sterk bøyning. Bruk minigrammatikken og forklar bruken av adjektivbøyning på tysk.
Romspillet (kopioriginal nr. 37) egner seg til å trene på adjektiv og preposisjoner. Er dette for vanskelig nå, kan det også fungere godt som en morsom måte å repetere leksjonen på senere.
B
I dette stykket beskriver Maja huset hvor hun bor. Hun gjennomgår rom for rom og forteller om inventaret. Lytt gjerne til Majas fortelling, og be elevene høre spesielt etter enkelte ting eller rom. Hvilke rom er i hvilken etasje? La elevene fortelle om sitt hjem på samme måte som Maja i teksten.
Forslag til hva elevene kan høre etter:
Wie sieht der Flur aus? Was sieht man auf dem Fuβboden?
Was befindet sich gleich neben dem Eingang?
Wo ist die Arbeitsplatte?
Wie viele Fenster hat das Wohnzimmer?
Wo sind die grünen Pflanzen?
Ist Majas Zimmer groβ oder klein?
Hat das Haus eine Badewanne?
Wo ist die Bibliothek?
I forlengelsen av Sag mal was!-oppgaven kan det være en idé å la klassen beskrive ulike rom i et hus etter at de har snakket om rommet sitt. Slik blir de komfortable med ord og uttrykk fra hele huset og ikke bare sine egne ting.
Lag gjerne en gruppekonkurranse som sjekker hvor mange møbel- og husgloser elevene kan.
Skriv «Haus» på tavla. La elevene notere på et papir alle gloser de kommer på som har med Haus å gjøre. Den gruppa som etter 5 minutter har flest ord, vinner.
Kopioriginalene nr. 38–39 er fine å bruke i muntlige oppgaver for å trene på glosene fra leksjonen.
C
Teksten gir et bilde av Tysklands nest største by, Hamburg. Gjennom en samtale med Karl presenteres byen. I forbindelse med teksten kan elevene bruke Internett til å finne mer informasjon om den vakre hansabyen:
www.hamburg.de
www.google.de – søk for eksempel videre på: planten und blomen, Speicherstadt, der Michel, die Alster
I overskriften møter vi ordet «Moin». Tyskland har som Norge svært mange dialekter, og i Nord-Tyskland sier man ofte «moin, moin» istedenfor «Guten morgen». Det blir som vi her hos oss sier «morn», og ikke «god morgen».
D
Denne korte teksten om hjemløse barn og unge i Tyskland kan være innledning til et gruppearbeid rundt dette temaet. Noen elever kan jobbe med å presentere teksten høyt, andre kan gjøre internettoppgaven på side 129 og holde et foredrag for de andre i klassen.
Forslag til skriveoppgave til denne teksten: Schreibe ein Interview mit einem Jungen oder Mädchen, der/das auf der Straße lebt.
Oppgavene
Oppgavene omfatter øvinger rundt temaet hus, hjem og møbler. Det er flere oppgaver som forbedrer elevenes ordforråd på dette området (for eksempel 1, 2, 3, 15, 17 og 19). Arbeidsboka fokuserer i tillegg på innlæringen av preposisjoner. Før vekselpreposisjoner introduseres og utdypes videre, bør man repetere bruken av akkusativ- og dativpreposisjoner. Oppgave 6–15 repeterer dette. Det er også en morsom internettoppgave rundt det å handle møbler til en tom leilighet. Elevene får utdelt et budsjett og skal kjøpe møbler i tyske varehus.
Gå nøye gjennom minigrammatikken og gjør elevene oppmerksom på reglene for når man bruker akkusativ og når man bruker dativ.
En enkel huskeregel som kan brukes her, er: Bevegelse = akkusativ, og ro eller bevegelse innenfor et bestemt område = dativ. «Test deg selv»-oppgaven til dette kapitlet er et utfordrende spill som tester elevenes ordog grammatikkunnskaper.
I denne leksjonen er temaet bolig og hvordan man bor. Noen elever flytter hjemmefra for å gå på skole. Den korte teksten i tilleggsoppgave A handler om internat. La elevene bruke ordbok og jobbe med teksten på egen hånd. Hvor mye forstår de? Spørsmålene kan være til hjelp. De relativt enkle tilleggsoppgavene B og C tar for seg adjektiv.