I denne leksjonen lærer elevene å hilse, å presentere seg på tysk og å stille enkle spørsmål til hverandre. Gjennom møtet med tyske barnerim får de blant annet øve inn uttalen av det tyske alfabetet. De blir kjent med Tyskland og får introdusert det tyske språkområdet i Europa.
Førlesning
Finn ut hva elevene vet om Tyskland og de andre tysktalende landene. Er det noen som har vært i Tyskland? Hva opplevde de der? Kan noen allerede nå noen tyske ord? Be de elevene som har vært i tysktalende land, om å vise på kartet hvor de var.
Tegn alfabetet: La elevene lage fantasifulle bokstaver og heng disse opp på veggen. Bruk bokstavene til stadig repetisjon av uttale. Viktig: Pass spesielt på riktig uttale av bokstavene Ü, Ä, O, U.
Tekstene
A
I denne leksjonen lærer elevene å presentere seg på tysk. De lærer spørreordene på tysk og bør bruke dem aktivt i dialog fra første time. Leksjonsoppslaget kan brukes til å introdusere de viktigste frasene elevene trenger, og gir dem muligheten allerede nå til å lage små samtaler sammen.
Lytt til dialogene i den digitale boka, og la elevene arbeide med uttaletrening. En god oppgave kan være vandregrupper i forbindelse med Sag mal was! i klasserommet. La elevene intervjue hverandre.
B
Her får elevene smakebiter på språklige forskjeller fra det tyskspråklige området. De skal blant annet bruke Internett til å søke mer informasjon om de ulike landene. De kan også bruke kart og atlas for å finne fram til flere opplysninger.
C
I C er fakta om Tyskland tema. I Internett-oppgaven som følger, skal elevene sammenligne Tyskland og Norge. Her er det en god idé å sammenligne de to språkene i arbeidet med temaet samtidig, og å vise elevene hvor mye de allerede kan forstå. Læreren kan for eksempel snakke langsomt og tydelig om ting man ser på de forskjellige kartene, både i C, B og på for- og baksats. Hva forstår elevene? Vis hvor mange likheter det er mellom tysk og norsk, f.eks.:
Deutschland ist ein Land in Europa.
Die Hauptstadt ist Berlin. br>
Nord, Süd, Ost, West.
I faktaboksen om Tyskland nevnes flere tall selv om tallene læres i en senere leksjon. Elevene skal ikke lære tallene nå, bare lese dem. I arbeidsboka finner de oppgaver som gjør dem kjent med de forskjellige delstatene. Bruk gjerne litt tid på å diskutere kartet i tekstboka. Hva er typisk for de forskjellige områdene? Hva tenker elevene er typisk tysk? La elevene sammenligne med hva som er typisk norsk eller typisk for plassen de kommer fra.
D
I første leksjon introduseres alfabetet. La elevene lese diktene og «smake» på ordene og lydene. Tren på uttale.
I denne leksjonen bør de fleste elevene kunne gjøre alle oppgavene i arbeidsboka. Oppgavene 5–8 er vurdert som noe vanskeligere.