I denne leksjonen lærer elevene de tyske tallene og å snakke om klokka. De skal også fortelle om seg selv og hva de liker å gjøre. Grammatikk som introduseres, er personlig pronomen, bøyning av haben og sein, samt presensbøyning av svake verb.
Innledningsvis i arbeidsboka finner elevene oppgaver som forklarer høflig form og bruken av Sie. Dette er jo uvant for oss i Norge, men fordi det brukes daglig i Tyskland, introduseres og læres dette nå.
Førlesning
I denne leksjonen passer det fint å begynne med innlæring av tallene. Noen elever kan for eksempel lage fantasifulle tall fra 1 til 10. La elevene lage sine egne klokker. Tegn store klokker med ulike klokkeslett og heng dem opp på veggen i klasserommet. Når elevene har lært tallene, kan de brukes som «oppvarming» før en time. Welche Zahl ist das? Wie viel Uhr ist es hier?
Tekstene
A
I a-teksten får elevene høre en dialog som handler om å planlegge og avtale noe. Spill gjerne dialogen for elevene et par ganger uten at de får se i boka. Hva forstår de? Kan de prøve å høre etter hva verbene heter på tysk? Skriv eventuelt verbene de skal høre etter, på norsk på tavla først.
I a-teksten introduseres mange svake verb. En morsom aktivitet som stimulerer til innlæring av verb, er verbstafett. Se instruks for dette under kapitlet «Pedagogiske leker». I arbeidsboka møter elevene fra og med oppgave 4 ulike innfyllings-oppgaver som øver inn verbendingene. Det er et stort antall oppgaver, slik at elevene skal få mulighet til å øve og beherske dette godt. På slutten av kapitlet er det oppgaver som øver inn tall og bokstaver.
Diktet «Wann wollen wir uns treffen?» (s. 21) egner seg godt til deklamasjon høyt for klassen. La noen elever, eller alle, lære diktet utenat og presentere det for klassen. Elever som liker det, kan illustrere diktet.
B
Denne fortellende teksten om Marco egner seg som mønster for hvordan elevene etterpå kan presentere seg selv. Gå gjennom spørsmålene i Worum geht’s? slik at elevene blir trygge på formuleringene. Elevene skal her få mulighet til å utvide den tyske samtalen sin og fortelle om hva de selv liker å gjøre. Før man begynner med Sag mal was!, kan læreren samle ord for hobbyer eller interesser som elevene har, og oversette dem på tavla. Klassen kan bruke Worum geht’s? som mønster for å fortelle om hverandre, og bytte grupper når de er ferdige med å presentere seg selv.
C
Her følger vi Marco videre og lærer hvordan man kan bestille billetter på tysk. Læreren bør forklare om tysk høflighet, viktigheten av ich MÖCHTE (jeg vil gjerne) og ikke jeg SKAL/VIL, samt bruken av høflighetsformen Sie på tysk. Dette kan de øve videre på med for eksempel Aufgabe 3 og Aufgabe 16 i arbeidsboka. Eleven får også repetert hvordan man begynner og avslutter en samtale over telefonen.
Forslag til gjennomgang av Wichtig!: Læreren kan demonstrere spørreadverbene wo, wohin og woher ved for eksempel å stille spørsmålet «WO sitze ich?» sittende på stolen, «WOHIN gehe ich?» gående i retning gangen og «WOHER komme ich?» gående tilbake fra gangen.
D
Elevene har nå begynt å bruke de tyske tallene. I denne leksjonen arbeider vi videre med tall og klokkeslett. La så mange som mulig lese tallene og telle høyt på tysk. Bruk klokkene elevene laget (Førlesning), og la dem spørre og svare hverandre. En ekstraoppgave kan være å la elevene komme med et eksempel på klokkeslett som passer til am Vormittag, am Abend, am Morgen osv. for å øve inn disse uttrykkene også.
Spør stadig hvor mye klokka er, f.eks.: Per, wie viel Uhr ist es jetzt? Og noen minutter senere: Kari, hast du eine Uhr? Wie spät ist es jetzt? La elevene spørre hverandre om klokkeslett.
I arbeidsboka kan elevene jobbe videre med oppgavene 17–20 og oppgave 22 for å øve inn tallene og klokkeslett.
Kopioriginal: Her finner du ferdige klokker (nr. 42–43), tall (nr. 41) og noen matteoppgaver (nr. 44–45).
«Kinderreime» kan leses i kor, rappes og læres utenat. Når elevene er trygge nok på tallene, kan læreren for eksempel dele dem inn i nummererte grupper som må lære seg en linje hver av det første rimet. Når læreren peker på en gruppe og sier deres nummer (på tysk), må de si sin linje høyt i kor.
I denne leksjonen er det viktig at elevene blir trygge på presensbøyningen av svake verb, på bruken av haben og sein og på personlig pronomen. De bør lære rekkefølgen på personlige pronomen.
Oppgavene 11–16 i arbeidsboka er av en noe høyere vanskelighetsgrad enn de øvrige oppgavene.